Kampania walki z głodem

Jednym z alarmujących zjawisk współczesnego świata jest zwiększająca się skala niedostatku i ubóstwa. I nie dotyczy to, jakby się mogło wydawać, tylko krajów rozwijających się, ale w coraz większym stopniu krajów uprzemysłowionych. Niestety, problem dotyka w znacznej mierze także i Polskę.


W okresie transformacji sytuacja materialna wielu Polaków uległa znacznemu pogorszeniu na skutek między innymi bezrobocia, spadku dochodów, wysokich cen, likwidacji ulg i subsydiów do produktów. To spowodowało, że wiele osób znalazło się nagle w sferze ubóstwa.

Dziś, mimo poprawy sytuacji ekonomicznej i spadku bezrobocia, według badań Głównego Urzędu Statystycznego 66% dzieci zyło w rodzinach, znajdujących się poniżej minimum socjalnego przyjętego za granicę sfery niedostatku. 12% społeczeństwa żyje w skrajnym ubóstwie (na poziomie minimum egzystencji które wynosi 387zł). Odsetek ludzi żyjących poniżej oficjalnej (ustawowej) granicy uprawniającej ich do pobierania zasiłku z pomocy społecznej wynosi w Polsce 19,5%.

Wynikiem takiej sytuacji ekonomicznej wielu rodzin jest ich ograniczony dostęp do artykułów żywnościowych, ze względu na brak środków finansowych na ich zakup. Rodziny ograniczają wydatki na żywność, czego skutkiem jest niedożywienie, a co gorsze, coraz częściej również i głód.

Ubożenie, które prowadzi najpierw do ograniczenia wydatków w zakresie wypoczynku, zakupu odzieży, uczestnictwa w kulturze, nieregularnym płaceniu czynszu, a w konsekwencji do ograniczenia ilości i jakości żywności, może mieć także istotne psychospołeczne skutki. Może doprowadzić do osamotnienia, izolacji społecznej, popadania w choroby i patologie, a w konsekwencji - do wykluczenia społecznego.

Gdy słyszy się słowo głód, z reguły na myśl przychodzą obrazki pokazywanych często przez telewizje cierpiących z głodu dzieci w Afryce. Ale tak naprawdę problem ten jest tuż obok nas. Niedojadającym lub głodnym może być nasz znajomy z sąsiedztwa, który posłał dziś swoje dziecko bez żadnego prowiantu na cały dzień do szkoły. l nie jest to odosobniony przypadek. Według przeprowadzonych badań 29% dzieci w wieku szkolnym potrzebuje dożywienia. Liczba tych dzieci waha się w zależności od regionu kraju, wielkości miejscowości i poziomu bezrobocia na danym terenie. Najbardziej przerażające jest to, że liczba dzieci wymagających dożywienia ciągle wzrasta. Poczucie głodu ściśle łączy się z niskim poczuciem własnej godności - godności, jaka przysługuje każdemu człowiekowi i która warunkuje prawidłowy udział w życiu społecznym.

Problem głodu to nie tylko problem czysto ekonomiczny i społeczny - to w głównej mierze problem moralny, który obliguje nas wszystkich do podjęcia odpowiednich kroków, zmierzających do zmniejszania jego skali, jak i przeciwdziałania jego powstawaniu.

W dzisiejszych czasach wiele się mówi o znaczeniu i zasadach prawidłowego żywienia. Specjaliści dowodzą że właściwe żywienie warunkuje prawidłowy rozwój człowieka, zarówno fizyczny jak i emocjonalny - ważny przez cały okres życia człowieka, a szczególnie u dzieci i młodzieży. Kiedy organizmowi brakuje podstawowych składników odżywczych, rozwój ten może zostać opóźniony bądź zahamowany, a w dorosłym życiu doprowadzić do rozwinięcia się różnych chorób.

Walka z głodem, ubóstwem i niedożywieniem to jeden z głównych celów Polskiego Czerwonego Krzyża. Dlatego też, już po raz dziewiąty organizujemy "Kampanię walki z głodem Polskiego Czerwonego Krzyża". To między innymi dzięki tej inicjatywie w roku 2006 wydaliśmy aż 1,055,951 posiłków. Liczba ta, choć duża to jednak w dalszym ciągu pozostaje kroplą w morzu potrzeb, ponieważ liczba osób potrzebujących wsparcia ciągle wrasta.

II. Krótka historia Kampanii

Pomysł Kampanii narodził się w Finlandii, w której postanowiono wykorzystać datę 16 października, ogłoszonego w 1947 roku jako Międzynarodowy Dzień Żywienia i Walki z Głodem, Organizacji ds. Wyżywienia i Rolnictwa Organizacji Narodów Zjednoczonych (FAO). Zaproponowano działania pozyskujące środki na programy dożywiania.

W oparciu o sukces Fińskiego Czerwonego Krzyża i przy uwzględnieniu różnorodnych aspektów (zarówno socjoekonomicznego, jak i możliwości Czerwonego Krzyża), Polski Czerwony Krzyż zaadoptował tę ideę rozpoczynając w 1999 roku Kampanię "Walki z Głodem" Polskiego Czerwonego Krzyża. Od samego początku Kampanii przyświecały dwa cele: ukazanie zjawiska głodu i aktywizacja społeczności lokalnych, jak i pozyskanie środków na realizację konkretnych działań pomocowych. Członkowie, wolontariusze i pracownicy PCK w Łodzi 16 października sprzedawali chleb, kwestowali w restauracjach i wydawali posiłki potrzebującym. Z roku na rok do Kampanii przyłączało się coraz więcej jednostek terenowych. Wraz ze wzrostem liczby włączających się podmiotów, pojawiały się także nowe inicjatywy działań podejmowanych w ramach Kampanii między innymi spotkanie z kobietami, przedstawicielkami Korpusu Dyplomatycznego akredytowanymi na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, zbiórka pieniędzy w parlamencie i coraz szersza kampania edukacyjna.

Kampania okazała się dużym sukcesem i dlatego też, Polski Czerwony Krzyż postanowił upowszechnić jej ideę wśród innych Stowarzyszeń Krajowych Czerwonego Krzyża w regionie Europy Centralnej. W 2002 "Kampanię Walki z Głodem" zrealizowały Albania, Bułgaria, Jugosławia, Litwa, Łotwa, Słowacja i Słowenia.

Sukces tej Kampanii mierzony jest nie tylko i wyłącznie poprzez zdobyte środki finansowe, ale również poprzez zainteresowanie i uczestnictwo w niej szerokiej publiczności: członków społeczności lokalnych, mediów i sponsorów. Dzięki tej szerokiej współpracy Kampania wypełnia postawione przed nią cele: poprawienie sytuacji osób potrzebujących poprzez podniesienie świadomości społeczeństwa na temat problemu ubóstwa, głodu i niedożywienia.

III. Cel strategiczny

Poprawa sytuacji osób potrzebujących poprzez podniesienie świadomości społeczeństwa na temat problemu głodu i ubóstwa.

IV. Cel operacyjny

Wzrost aktywności społeczeństwa polskiego na polu pomocy społecznej poprzez uświadomienie mu zagrożeń związanych ze zjawiskami głodu i niedożywienia.

V. Zadania Kampanii

Zaktywizowanie społeczeństwa poprzez przygotowanie szeregu konkretnych propozycji jego udziału w Kampanii.
Przeprowadzenie działań promocyjnych i edukacyjnych kampanii służących budowaniu świadomości społecznej o problemach głodu i niedożywienia w Polsce.

VI. Oczekiwane rezultaty
  • aktywne społeczeństwo próbujące rozwiązywać problemy społeczne w własnym środowisku lokalnym w oparciu o swój potencjał;
  • świadome istnienia problemu głodu i niedożywienia w Polsce społeczeństwo - budowa świadomości przyczyn jego istnienia oraz sposobów zapobiegania i łagodzenia jego skutków.
  • stworzona koalicja różnych podmiotów na poziomie społeczności lokalnej: władz, działaczy społecznych, sponsorów i mediów na rzecz walki z głodem i prowadzonej kampanii uświadamiającej;
  • wzrost liczby programów adresowanych do osób potrzebujących;
  • zapewnione środki finansowe i rzeczowe na programy socjalne realizowane przez PCK;
  • pozytywny wizerunek PCK w społeczeństwie -jako lidera wśród organizacji niosącej pomoc potrzebującym;
  • wzrost liczby sponsorów, darczyńców oraz wolontariuszy i sympatyków Polskiego Czerwonego Krzyża
  • wzrost zainteresowania działalnością PCK na rzecz potrzebujących ze strony mediów

         
Akcje prowadzone w trakcie kampanii

Akcja "Chleb"

Akcja chleb organizowana w ramach Kampanii "Walka z Głodem" Polskiego Czerwonego Krzyża polega na sprzedaży pieczywa, pozyskanego od sponsorów. Jej celem jest zapewnienie środków finansowych na dożywianie najbiedniejszych przy jednoczesnym zwiększeniu świadomości obywateli na temat głodu i ubóstwa. Akcja ta została pomyślana w ten sposób, aby każdy człowiek bez względu na sytuację finansową mógł wziąć w niej udział. Każdy przecież musi kupić chleb, czemu więc ma nie kupić go od Polskiego Czerwonego Krzyża i tylko swoim wyborem miejsca zakupu przeznaczyć środki finansowe na dożywianie dzieci.

Gorąco polecamy tę akcję realizacji, gdyż cieszy się dużym zainteresowaniem społeczności lokalnej, mediów i wolontariuszy.

Akcja "Koperta"

Akcja "Koperta" organizowana w ramach Kampanii "Walka z Głodem" Polskiego Czerwonego Krzyża polega na przeprowadzeniu zbiórki pieniędzy w restauracjach w nowatorski sposób, różniący się od tradycyjnej czerwonokrzyskiej kwesty. W restauracjach biorących udział w akcji na stołach umieszczane są koperty posiadające logo i opis akcji koperta, dodatkowo w karty menu włożone są wkładki informujące szeroko o podejmowanych działaniach. Osoba, która chce przyłączyć się do Kampanii dowolną ilość pieniędzy wkłada do koperty i pozostawia ją w restauracji oddając kelnerowi bądź wrzucając do czerwonokrzyskiej urny. Cały dochód z tej akcji przekazywany jest na dożywianie najbiedniejszych dzieci. Proponowany termin przeprowadzenia akcji to 10 - 19 października.

Gorąco polecamy tę akcję realizacji, gdyż podobnie jak akcja "chleb" cieszy się ona dużym zainteresowaniem społeczności lokalnej, restauratorów i mediów.

Akcja "Tydzień w godzinę"

Akcja "Tydzień za godzinę" realizowana na terenie całego kraju adresowana do wszystkich pracodawców i pracowników, polega na przekazaniu godzinnego wynagrodzenia na Kampanię Walki z Głodem. Tytuł akcji wywodzi się z jej charakteru - według ostatnich badań GUS, średnie wynagrodzenie w Polsce wynosi 2.700 złotych brutto. W miesiącu jest średnio 22, 23 dni pracujących, co oznacza, iż dziennie zarabiamy około 100 zł. Dzieląc tę sumę przez 8 (ilość przepracowywanych dziennie godzin) otrzymujemy sumę 12 złotych. Uśredniając koszt jednego posiłku na szkolnej stołówce do 2,5 złotych, osoba przekazując 12 złotych ("godzina") staje się sponsorem i zabezpiecza 5 posiłków ("tydzień") dla jednego dziecka. Chcemy zaapelować do pracodawców i pracowników, aby swoją godzinę pracy przekazali w dniu 16 października.

Akcja "Radni w walce z głodem"


Akcja "Radni w walce z głodem" prowadzona jest wspólnie z Radą Gminy, Miasta lub Województwa występującą na terenie działania Zarządu PCK. Akcja ta polega na wystosowaniu do wszystkich Radnych apelu z prośbą o przekazanie w dniu 16 października części diety na rzecz Kampanii Walki z Głodem PCK.

Akcja "Radni w Walce z Głodem" ma na celu pozyskanie środków finansowych na programy dożywiania Polskiego Czerwonego Krzyża oraz uświadomienie problemów głodu władzom lokalnym występującym w ich gminie, mieście czy województwie.