SU


SKŁAD RADY SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO 2014/2015
Przewodniczący: Dawid Karbownik 
Zastępcy: Karolina Bartkowicz i Dominika Snochowska 
 Opiekunowie Samorządu Uczniowskiego: Beata Malicka, Barbara Salawa 

SKŁAD RADY SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO 2013/2014 Przewodnicząca: Marta Mrozik 
Zastępca: Anna Bała 
Sekretarz: Patrycja Szymonek 
 Opiekunowie Samorządu Uczniowskiego: Beata Malicka, Barbara Salawa 

SKŁAD RADY SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO 2012/2013 Przewodnicząca: Anna Bała 
Zastępca: Paulina Bartkowicz 
Opiekunowie Samorządu Uczniowskiego: Beata Malicka, Barbara Salawa 

SKŁAD RADY SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO 2011/2012 Przewodniczący : Weronika Gwiazda 
Zastępca : Bartłomiej Szymonek 
Sekretarz: Magdalena Szymonek 
Członek: Paulina Bartkowicz 
 Opiekun Samorządu Uczniowskiego: Maria Stolarska 

Cele, zadania i prawa Samorządu Uczniowskiego

działającego przy Szkole Podstawowej w Górkach Szczukowskich


Cele:
1.      Celem samorządu jest kształtowanie samodzielnego i świadomego kierowania
swoim postępowaniem, kształtowanie postawy, która prowadzi do identyfikowania
się z celami i zadaniami społeczności szkolnej, uznaniu ich za własne, dążenie do ich realizacji z własnej inicjatywy i poczucia własnej za nie odpowiedzialności.
2.      Realizacja celów winna być połączona z dbałością o kształtowanie i rozwijanie patriotyzmu, dbanie o dobre imię szkoły, o jej honor, kultywowanie i wzbogacanie jej tradycji.

Zadania:
1.      Kształtowanie umiejętności zespołowego działania.
2.      Stwarzanie warunków do aktywności społecznej, samokontroli, samoobrony i samodyscypliny uczniów.
3.      Organizowanie i zachęcanie całej społeczności uczniowskiej do należytego spełniania obowiązków szkolnych.
4.      Przedstawianie dyrektorowi szkoły, radzie pedagogicznej, radzie rodziców opinii i potrzeb społeczności uczniowskiej.
5.      Współdziałanie z dyrektorem szkoły, radą pedagogiczną, radą rodziców w zapewnieniu uczniom należytych warunków do nauki i udzielanie pomocy uczniom
znajdującym się w trudnej sytuacji.
6.      Rozwijanie zainteresowań naukowych, kulturalnych, sportowych, turystycznych, organizowanie wypoczynku i rozrywki.
7.      Organizowanie imprez o charakterze rozrywkowym (za przebieg dyskotek, spotkań na terenie szkoły odpowiedzialny jest dyrektor oraz nauczyciele).
8.      Organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom napotykającym trudności w szkole i w środowisku uczniowskim.
9.      Zapobieganie konfliktom i rozstrzyganie sporów miedzy uczniami.
10.  Ponoszenie współodpowiedzialności za pracę nad kształceniem i wychowaniem:
a.      wyrabianie potrzeb poznawczych,
b.   wyzwalanie twórczej aktywności,
c.     wdrażanie do samodzielnych poszukiwań,
d.      zaszczepianie i pielęgnowanie pozytywnych cech charakteru  (odpowiedzialność, obowiązkowość,  samodzielność,  godność,  uczciwość,  wrażliwość)
e.     wyrabianie nawyków i umiejętności:
-     organizowania własnego czasu
-     samokontroli
-      pracy  nad  doskonaleniem  własnej  osoby
-      rozumieniem  własnego  życia  i  życia  innych  ludzi
-     zachowania  swojej indywidualności  przy  systematycznym  jej  doskonaleniu
-      samooceny efektów swej sprawności i skuteczności działania,
-      prezentowania poczucia tożsamości narodowej i kulturowej,
f.      wdrażanie do:
-      życia w prawdzie,
-      cenienia wolności i dobra
-      dostrzegania piękna świata,
-      ćwiczenia woli,
-      kierowania własnym rozwojem intelektualnym i moralnym,
-   kształtowania własnego charakteru,
-   kierowania się miłością w kontaktach międzyludzkich.
11.   Uczestnictwo uczniów w samodzielnym rozwiązywaniu własnych problemów. 
12.  Partnerstwo w stosunkach uczniów z nauczycielami w realizacji wychowawczych zadań szkoły.
13.  Rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałanie uczniów i wzajemne wspieranie się, przyjmowanie współodpowiedzialności za jednostkę i grupę.
Prawa:
Samorząd  Uczniowski   może przedstawić dyrektorowi, Radzie Pedagogicznej wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw ucznia jak:
·         Prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymogami.
·         Prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspakajania właściwych zainteresowań.
·         Prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej i rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
·         Prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu.
Obowiązki :
·         Pobudzanie społeczności uczniowskiej do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych.
·         Organizowanie grup uczniowskich do wykonywania niezbędnych prac na rzecz klasy   i szkoły.
·         Przedstawianie władzom szkoły opinii i potrzeb koleżanek i kolegów.
·         Współudział w rozwijaniu w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych zainteresowań uczniów.
·         Organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom napotykającym trudności w szkole, środowisku rówieśniczym i rodzinnym.
·         Dbanie o dobre imię i honor szkoły, kultywowanie i wzbogacanie jej tradycji.
·         Zachowanie się w każdej sytuacji w sposób godny młodego Polaka.
·         Okazywanie szacunku nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły.
·         Informowanie uczniów o swojej działalności i zamierzeniach (np. gazetki, plakaty itp.)
·         Zgłaszanie uczniów do wyróżnień i nagród a także kar.
·         Dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz kolegów.
·         Przestrzeganie zasad współżycia społecznego, przeciwstawianie się przejawom brutalności i wulgarności, szanowanie poglądów i przekonań innych ludzi.
·         Troszczenie się o mienie szkoły i jej estetyczny wygląd.
·         Dbanie o piękno mowy ojczystej.
·         Udzielanie pomocy osobom potrzebującym.
·         Organizowanie ciekawych zajęć edukacyjnych i wychowawczych.